mandag den 28. marts 2016

Lidt om et par Fallkniven

Da jeg lige har fået en Fallkniven LegalToCarry foldekniv i gave og samtidig har været igang med at resturere og slibe nogle økser og knive fik jeg lyst til, at skrive lidt omkring mine præferencer.
Så meget jeg var ved at skrive til Fallkniven, men så opdagede de var gået i gang med at lave en kniv stort set som jeg ønskede dog til over 1000kr mere.
Jeg har allerede en Fallkniven F1 og er utroligt glad for deres laminat stål (420J2-VG10-420J2), samtidig er F1 annonym og lille dog ikke for lille til woodcraft i europa, hvilket gør den perfekt her, hvor der også er øget fokus.

Kniven sælges på dansk fuld tange, men den når kun kanten af skæftet i bunden, hvor den så tilgengæld er forlænget i stedet for "pommel".
Tanken er at den funkere som hammer, dog fungere den ikke i felten, men mere til hvis du har behov for at smadre et eller andet.

Bladet på F1 har ikke drop nok til mig, da jeg føler at have behov for mere kontrol bed hårde stik fx til aflivning af rådyr, så jeg har slebet det en smule ned og givet det lidt spear head.

Hvilket naturligt leder til det næste, nemlig håndtaget, hvor "grip" strukturen hurtigt bliver fyldt med snask som er umuligt at tøre af. Det lader dog ikke til man mister synderligt meget af grebet når det sker.
Et andet problem ved håndtaget er at det er så blødt ved finger beskyttelsen mod bladet og der kommer hurtigt skader. Hvis det er en kniv man vil bruge intensivt til woodcraft i længere perioder skal der på forhånd tages hånd om problemet.

Både det med drop på bladet og finger beskytter i metal et det blevet imødetkomemt med F1Pro og mellem de to, F1 og F1Pro ligger for skellen nok også i deres respektive titler, F1 "Pilot Survival Knife" og F1Pro "Professional survival knife". Hvilket jeg fortolker at skulle over til henholdsvis, hvis jeg skulle leve en kort periode uden det store behov for lejerliv og jagt og den anden til hvis jeg skulle leve i naturen.
For de 1000kr ekstra er der en hel del andre forbedringer på Pro kniven, der gør den meget mere velegnet til lang tids entensiv brug, inklusiv slibesten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar